Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Förbränningsmotordrivet / Getingen (linstyrt) nån??? Part II
2010-03-12 20:05:28
Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: Mikson
En passande Film


Faen, det är ju rena pornografin!!!!
Jag drömmer mig fram till Karlskogas Lintrasslarträff i sommar...

By the way, -Den här tråden har blivit så in i bomben lång nu att jag skapar en Part II. Räcker det med att bara döpa om rubriken?????

Edit: Nix det funkade inte! Så jag skapar en ny tråd...

Till del 1


//Gazzman
*** Redigerat av Gasman klockan 2010-03-13 06:10:02 ***
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2010-03-13 16:18:57
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
Hej!
Provade en av de två Webra Winner 2,5 ccm som jag fick tag i förra veckan.
Hade en liten skvätt 15-20-årig dieselsoppa kvar i garaget.
Trodde inte att det var någon energi kvar i det bränslet, men tydligen så räckte det till.
Jag önskar att jag kunde förmedla doften av en snurrande diesel, samt hur händerna luktar efter åt!

Körde med en APC 9x4a vilket är i minsta laget men det var det bästa jag kunde hitta.

FILM PÅ YOU TUBE KLICKA HÄR.






------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2010-03-13 20:34:49
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Mikson
Skicka mail
Kan inte påstå att det är nån sorts nostalgi med linstyrt för mig, men runt -96 så påbörjade jag ett linplansbygge samt köpte en sprillans ny P.A.W motor från klubben, tyvärr kom ja inte längre, några år senare avvecklade jag hobbyn å sålde allt...ångrar det verkligen...
Började om runt -04 å flyger fortfarande, dock inte lina, än...

Vad kan vara lämpligt att börja med??


*** Redigerat av Mikson klockan 2010-03-13 21:08:07 ***
*** Redigerat av Mikson klockan 2010-03-13 21:08:46 ***
/Micke O

http://bmfk.com/ 

2010-03-13 20:43:36
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Gasman
Skicka mail
MEEEER PORNOGRAFI!!!

Efter att som 10-åring ha stått en hel sommar och slagit på en gammal mysko Super Tigre 2,5cc, som inhandlats av lokale leksakshandlaren för tjugo spänn, utan att fått igång faanskapet tog farsan med mig till Wentzells och inhandlade - just en Webra Winner 2,5 cc diesel!

Tre minuter tog det - Max! - Sedan gick den utav bara faen. Sedan blev det en Looping och omedelbar totalkvadd och sedan en Snurren och sedan en.....

Eterdoften väcker minnen!

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2010-03-13 21:46:16
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
Okej, jag vet att det är en linflygar tråd men måste bara påpeka diesel och RC funkar minst lika bra.

PAW tex görs ju forfarande och kan fås med både förgasare och ljuddämpare.

Skönt att slippa ladda och släpa på glowdrivers och starters och allt vad det heter. Kunde man sen bara bli av med batterierna till sändare och mottagare så vore ju lyckan fullständig...

/Kör så det ryker!

2010-03-13 22:18:13
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
 
Citat från: Cox
Okej, jag vet att det är en linflygar tråd men måste bara påpeka diesel och RC funkar minst lika bra.

PAW tex görs ju forfarande och kan fås med både förgasare och ljuddämpare.

Skönt att slippa ladda och släpa på glowdrivers och starters och allt vad det heter. Kunde man sen bara bli av med batterierna till sändare och mottagare så vore ju lyckan fullständig...


Jag tror det går å drive sändere å mottagre me tjärnkraft.fast de blir lång sladd. Å så måste en hitte en skogstjärn
Skämt-å-sido
Jag har också funderat i de banorna. Visst vore det kul med en comeback för dieseln. Det är bara bränslet som är problemet. Kan det funka med bara 3F som säljare? Jag har kollat in PAW i england och deras RC-motorer.
Ha de gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-03-13 22:33:02
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
Om efterfrågan på bränsle ökar så kanske det finns fler som kan tänkas tillhandahålla detta.

Var förövrigt inne i en lokal hobbybutik idag, sorglig syn, det verka bara vara bilar eller depron som gäller och de har inget på lager för lite vanligt flyg...

/Kör så det ryker!

2010-03-13 23:27:12
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jaka
Skicka mail
Hej!
Du kör med för mycket komp!!!!!
Motorn låter ansträngd!!!! Kolla också all den svarta oljan! No good!

2010-03-13 23:43:54
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
 
Citat från: jaka
Hej!
Du kör med för mycket komp!!!!!

Mycket möjligt, men med den gamla soppan var det så mycket som behövdes.
Bara tiondels varv mindre och den gick orent.
Med ny soppa och lite mer tid nedlaggd på att trimma nål och kompskruv mot varandra, så ska det nog ordna sig.
Det var trettio år sedan man skruvade dieslar så man är väl lite ringrostig?
------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2010-03-14 01:57:15
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Gasman
MEEEER PORNOGRAFI!!!
....ja ja ok då....



DC Spitfire, 1 cc



DC Sabre, 1,5 cc


Tillverkade hos Davies-Charlton Ltd en gång i tiden.
Båda är sprillans "nya", men eftersom de är "factory run" före paketering, sitter de stenhårt fast sedan ett antal decennier....men, som vi kan läsa i tråden här intill, är det inget problem att "få loss" dem, när det är dags att använda dem....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-03-17 18:10:31
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Gasman
Skicka mail
Skit också...
Bjöd på en tvättäkta Looping-byggsats (Jepp, Wentzels Looping) på Blocket häromdagen men missade den!

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2010-03-17 18:51:40
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
Tror inte att motortillverkarna hade tänkt sig att motorerna skulle bli liggande i flera decenier, de är ju knappast konserverade för den sortens lagring. Jag gillar inte att lämna fastfrustna motorer för länge, tycker det finns risk för att materialen attackeras. Det syns ibland märken där kolv och foder suttit fast och det är väl bättre att pyssla om sin samling lite, sen har jag även lite svårt att passera en motor utan att flippa runt lite och känna på kompressionen...

Förresten är DC 1,5 ringad eller sitter fodret fel...?
(det ser lite märkligt ut i avgasporten)

/Kör så det ryker!

2010-03-17 19:41:26
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Cox
Förresten är DC 1,5 ringad eller sitter fodret fel...?
(det ser lite märkligt ut i avgasporten)
Fodret sitter fel, från fabriken......och uppenbarligen är motorn körd litet grand...hmm, det var nog en fredagseftermiddag....

Jo, du har nog rätt...det är hög tid att ägna dem litet uppmärksamhet och "tina upp" dem....

Man kan fråga sig varför den blå, 1cc Spitfiren fanns...?...det enda som skiljer den från Sabre är att den har litet tjockare cylinderväggar och annan färg....kanske för att passa in i någon tävlingsklass som begränsar cyl.volymen, men jag kan inte komma på någon sådan....kanske bara för att få tillfälle att sälja en blå motor...?.....en möjlighet är att man ville vårda arvet från Allbon, som är DC-motorernas föregångare. Allbon hade en 1cc Spitfire och en 1.5cc Sabre.....

Allbon tillverkade serien Bambi 0,16cc (!), Dart 0,5cc, Merlin 0,75cc, Spitfire 1cc, Sabre 1,5cc och Rapier 2,5cc, och alla dessa förvandlades till DC-modeller med samma namn. DC lade till sin "egen" Manxman 3,5cc som "top of the line". En riktig gammal DC-klassiker är DC Wildcat 5cc, men den var litet tidigare än de andra...



.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-03-17 19:47:36 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-03-17 19:57:34 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-03-17 20:02:36 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-03-17 20:03:07 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-03-17 20:44:15
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
Motorstorlekar är en ju djungel.

Tex så gjorde ju cox en TeeDee på .049 och en på .051!
Allt för att man skulle kunna tävla i två olika klasser med nästan samma motor...

/Kör så det ryker!

2010-03-17 20:54:56
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
Med risk att bli Off Topic men....
Apropå COX, så har jag lite delar till övers.
Red. COX-DELARNA SÅLDA!


Och till andra motorer.
Kanske får fresta med en "Spray bar" till en McCOY?


Någon som vet vad det är för mysko glödstift i mitten av bilden utan gängor?!
*** Redigerat av Olof_Rosenius klockan 2010-03-20 10:18:47 ***
------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2010-03-17 21:23:23
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
Glödstiftet utan gängor är väl ett "glow bee" stift som hålls med en rund gängad klämring, som på Norvel motorer bla.

Är delarna till salu?
Skulle nog kunna befria dig ifrån ett par glödstift tex...

/Kör så det ryker!

2010-03-17 21:44:49
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
 
Citat från: Cox
Glödstiftet utan gängor är väl ett "glow bee" stift som hålls med en rund gängad klämring, som på Norvel motorer bla.

Är delarna till salu?
Skulle nog kunna befria dig ifrån ett par glödstift tex...


Det är till salu:
Jag flyttar till köp och sälj.

Mer bilder på Facebook.
*** Redigerat av Olof_Rosenius klockan 2010-03-17 21:47:45 ***
------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2010-03-18 09:56:35
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
 

Fodret sitter fel, från fabriken......och uppenbarligen är motorn körd litet grand...hmm, det var nog en fredagseftermiddag....




Man undrar ju lite varför de provkör om de inte upptäcker detta...?

PAW skall ju också vara provkörda ifrån fabrik, och kompressionen är hyfsat rätt, men de sköljer nog igenom med olja efteråt, tycker inte att det luktar något diesel om dem när de är nya iaf...

/Kör så det ryker!

2010-03-18 10:44:06
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Cox
 

Fodret sitter fel, från fabriken......och uppenbarligen är motorn körd litet grand...hmm, det var nog en fredagseftermiddag....




Man undrar ju lite varför de provkör om de inte upptäcker detta...?

PAW skall ju också vara provkörda ifrån fabrik, och kompressionen är hyfsat rätt, men de sköljer nog igenom med olja efteråt, tycker inte att det luktar något diesel om dem när de är nya iaf...


När det gäller DC:n, så har den bevisligen körts...bränd stelnad ricin skvallrar om detta...kanske bara ett 5-sekunders "RR-RR"....men ändå...
Dieslar har ju egenheten att det går att köra dem med kusligt små inlopps- och utloppsöppningar, i alla fall inom ett begränsat varvtalsområde....men det här skedde nog som sagt på en fredagseftermiddag...

PAW: Ja, det verkar som om de tillämpar en effektiv "after-run" rengöringsrutin före paketeringen. Skulle vara kul att veta hur de gör....


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-03-18 14:18:28
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Tomas Leijon
Skicka mail
Den här låg och skräpade bland lite andra järnklumpar på golvet såg jag just. Den kanske man skulle montera i nosen på en monovingad speedkärra i kolfiber till Karlskogaträffen?




För er som inte har kommit längre än till Depronets födelse i ert sökande efter modellflygets historia så kan jag berätta att propellern inte är en medeltida APC-E utan av det ädla fabrikatet ED och är mjuk för att hålla länge. Nej, dom finns inte att beställa från HC.



Mvh

Tomas Leijon
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-03-18 14:19:16 ***
*** Redigerat av Tomas Leijon klockan 2010-03-18 14:21:05 ***

2010-03-18 14:31:02
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
P47
Skicka mail
Mmmmmmmmm......

F-n nu sabbar ni min tillvaro, sitter och kollar på ebay efter gammla linkärror ;-)

Har ett tio tal gammla dieslar och massor av oldschool proppar i en låda här.
Kanske skulle man fota lite :-)

Mvh. Mårtenson

2010-03-18 17:24:07
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
pgrts
Skicka mail
Man skulle kanske kolla i klubbkällaren - där finns nog minst ett dussin linkärror som ingen vill ha - vi har förstås ännu flera som vi flyger med.
Är det någon som är seriöst intresserad så hör av er till patrik@mfksnobben.se så ska jag ta med kameran och fota några.
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2010-03-18 22:22:24
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
haskell
Skicka mail
Hej,
Vid 10- 12års åldern fick jag en Webra,lik den som Olof Rosenius visar på
bild, och en Geting byggsats av min farmor och farfar. Motorn fick jag inte
igång utan hjälp och min pappa byggde Getingen och vi målade den mörkgrön
vill jag minnas. Planet kom aldrig upp i luften men motorn körde jag i pann-
rummet så det rök. En gång genade jag genom propellern när jag skulle ändra
på nålen. Min mamma höll på att svimma då hon fick se allt blod på väggarna
och jag kan fortfarand skönja ärren i fingertopparn. Den Geting jag hade var
av samma modell som den gula i början av trådens del 1, alltså utan 'ryggfenan'. Vad jag undrar är om det blev någon form av ritning eller
liknande på den? Jag skulle i så fall vara intresserad att köpa en sådan
ritning eller måttsatt skiss.
Denna tråd är verkligen trevlig och väcker en massa minnen till liv.

Håkan

2010-03-19 10:23:43
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Rocketcheese
Skicka mail
Måttsatt PDF Getingen II


--------------------------------------------
www.uffenygren.se
www.nygrensvarvteknik.se

2010-03-19 10:36:35
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
 
Citat från: Rocketcheese
Måttsatt PDF Getingen II

Hej.
Jag kanske har missat något men saknas det inte blad 2?
Finns vingprofilen möjligen där?
Är den 3D-cadad också?

------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2010-03-19 10:45:31
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Rocketcheese
Skicka mail
Tyvärr finns inte vingprofilen än. Men jag kan rita in den lite senare..
Det är ju inte precis någon laminär högteknologisk historia. :)

Blad 2 FANNS, men jag lyckades klämma in allt på två blad istället. Då föll 2:an bort.
( Det blir så när man klämmer in "hobbyjobb" mellan jobben man tjänar pengar på...)

Funderade på att ta in den i 3D men orkade inte.
Det här är gjort i Illustrator.


Dieselluktande hälsningar,
//Uffe


--------------------------------------------
www.uffenygren.se
www.nygrensvarvteknik.se

2010-03-20 13:03:52
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Olof,

Jag har en orörd byggsats av Getingen II. Jag kan rita av vingprofilen ikväll och lägga ut en PDF här.

/Bo

2010-03-20 22:33:44
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Hej,

Här kommer vingprofilen på Getingen II.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/6199/Vingprofil_Getingen_II.pdf

Jag använde ett konturverktyg så det var väldigt enkelt att göra detta.

/Bo



2010-03-27 07:59:44
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Nu är Biet provfluget. Det surrade på i ett varv sedan dog motorn. Jag ska göra som någon sa här på forumet ta isär motorn och göra ren den, det är många års bränslerester i den. Sedan blir det en filmsnutt på hur den flyger. Jag tyckte att detta enda varv var SUVERÄNT och att den verkar flyga KANNON. Den landade fint med en kullerbytta, som Biet nästan alltid gjorde.
*** Redigerat av jerrysoderberg klockan 2010-03-27 08:00:57 ***
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-03-27 15:50:58
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Grattis Jerry ! 
1 varv är oändligt mycket mer än 0 varv...

Får du bara fart på motorn, hinner det bli många fler kullerbyttor innan säsongen är över...

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-03-30 14:14:41
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Rocketcheese
Skicka mail
Fanns det nån ritning till Looping, eller var den som Getingen, bara en byggbeskrivning?
Skulle vara kul att bygga en sån.

Det var min första linkärra, med vilken jag lyckades göra en perfekt wingover rätt ner i asfalten på andra sidan, första gången jag flög den. Bara småsmulor kvar av Loopingen och bland annat böjd vevaxel på min nya fina OS 15 III. Buhuu!
Alltsammans utspelades tidigt sjuttiotal en kväll i Väsby på Smedsgärdsskolans skolgård.
(Vi hade försökt hela dagen att få igång motorn, och att det hade hunnit bli mörkt när det var dags för flygning var inget som skrämde. Det fanns ju lyktstolpar på skolgårn ju!)

Sen blev det en Olé och en ny vevaxel till OS:en och då lyckades jag lära mig att flyga.
Den var ju inte fullt lika känslig på rodret som Loopingen...


--------------------------------------------
www.uffenygren.se
www.nygrensvarvteknik.se

2010-03-30 15:41:20
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
 
Citat från: Rocketcheese
Fanns det nån ritning till Looping, eller var den som Getingen, bara en byggbeskrivning?
Skulle vara kul att bygga en sån.

Det var min första linkärra, med vilken jag lyckades göra en perfekt wingover rätt ner i asfalten på andra sidan, första gången jag flög den. Bara småsmulor kvar av Loopingen och bland annat böjd vevaxel på min nya fina OS 15 III. Buhuu!
Alltsammans utspelades tidigt sjuttiotal en kväll i Väsby på Smedsgärdsskolans skolgård.
(Vi hade försökt hela dagen att få igång motorn, och att det hade hunnit bli mörkt när det var dags för flygning var inget som skrämde. Det fanns ju lyktstolpar på skolgårn ju!)

Sen blev det en Olé och en ny vevaxel till OS:en och då lyckades jag lära mig att flyga.
Den var ju inte fullt lika känslig på rodret som Loopingen...


Det var bara en byggbeskrivning på den.
------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2010-03-30 15:45:12
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Hej,

Det var en Looping till salu på Trandera för nån vecka sen och där var lite bilder på byggsatsen kommer jag ihåg bl a den gula "byggbeskrivningen" med bilder men ingen komplett ritning (precis som för Getingen).
Men du har ju bra utgångspunkt, det är ju några här som har en Looping (se del 1 av Getingtråden ca 6-7 inlägg nerifrån räknat) som säkert kan "mäta av" så du får måtten på det viktigaste och vingprofilen.

/Bo

2010-03-31 10:23:18
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
stig1932
Skicka mail
Den passar nog inte på en speedkärra, eftersom effekten är rätt dålig. Jag hade en nästan exakt likadan diesel från firman H & B Johansson i Västerås, som jag köpte år 1946 för kr 62,50. Den tog lång tid på sig för att stiga eftersom motorn är tung och planet blir tungt för att orka bära motorn.



 
Citat från: Tomas Leijon
Den här låg och skräpade bland lite andra järnklumpar på golvet såg jag just. Den kanske man skulle montera i nosen på en monovingad speedkärra i kolfiber till Karlskogaträffen?




För er som inte har kommit längre än till Depronets födelse i ert sökande efter modellflygets historia så kan jag berätta att propellern inte är en medeltida APC-E utan av det ädla fabrikatet ED och är mjuk för att hålla länge. Nej, dom finns inte att beställa från HC.



Mvh

Tomas Leijon

2010-03-31 13:12:00
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
Det kan ha varit lite ironi med på ett par ställen i det inlägget...



/Kör så det ryker!

2010-03-31 14:31:47
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Cox
Det kan ha varit lite ironi med på ett par ställen i det inlägget...
Hi hi......den här USA-dieseln från 40-talet hette minsann "SPEED DEMON"...

Ironi, marknadsföring, eller båda, månne ?.....



.




*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-03-31 14:52:41 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-03-31 14:53:12 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-04-02 23:11:28
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Adrian Henkel
Skicka mail
Hej!
Är nästan klar med årets första linkärra :) Blev en liten semo mini denna gång.
Har stött på ett mindre problem dock, hittar ingen motor jag gillar i samlingen, Cox Tee Dee passar som handsken, men jag vill hällre ha en diesel i samma dimension. Någon som har några bra tips?Ska ju hälst gå att få tag på för vettiga pengar dessutom.

//Adde


2010-04-03 00:51:54
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
En Semo Mini...?.....om vi håller oss borta från rena samlarobjekt, vore nog den billigaste OCH bästa bruksdieseln en PAW 80 eller PAW 55....båda kostar 55 pund /st, och pundet står ju jättelågt nu.....

Kolla HÄR  !



.


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-04-03 08:06:18
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
StaffanA
Skicka mail
Observera det finstilta längst ner på sidan i Eifflanders prislista:

VAT at current UK rate will be added to orders from European Union residents


17,5% är det visst numera, efter att ha varit sänkt till 15% i ngt år

2010-04-03 10:20:35
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
 
Citat från: Adrian Henkel
Hej!
Är nästan klar med årets första linkärra :) Blev en liten semo mini denna gång.
Har stött på ett mindre problem dock, hittar ingen motor jag gillar i samlingen, Cox Tee Dee passar som handsken, men jag vill hällre ha en diesel i samma dimension. Någon som har några bra tips?Ska ju hälst gå att få tag på för vettiga pengar dessutom.

//Adde



Hej Adrian.
Ett alternativ kan ju vara att du får min motor om jag får någon tia för vad frakten kostar.
Jag vet inte vad det är för motor eller om den är i använbart skick men den har god kompretion i varje fall.
Hittade den i mina kompisars hobbyrum förpassad till skräphinken.
Den hade beckat ihop i vanlg ordning men jag har fått den att snurra lätt igen.
Kand det vara en PAW? Kanske runt 1ccm?
Vill du ha den så får du den. Roligast hade ju varit om den kom i luften igen?




------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2010-04-03 10:24:38
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Tack för korrigeringen Staffan, jag missade det...såklart tillkommer den engelska momsen.

Fast GBP 64-65.00 (inkl. VAT) är egentligen också ett bra pris för en icke-kinesisk motor ...kullagrade fina dieslar, som håller minst lika hög klass som de gamla Webrorna....det priset får man inte ens en vanlig OS10 för idag,  på den svenska marknaden...



.


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-04-03 10:27:55
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Oj...nu skrev vi samtidigt...

Olof, jag tror att det är en PAW 0,8 cc......kolla om det står något instämplat i baklocket. "80" eller liknande...

Passar som handsken i en Semo Mini...!




\\EDIT// 
Ett tips: Om man vill plocka bort RC-förgasaren och konvertera motorn till en "riktig" linflygsmotor, passar reservdelen "Needle valve assembly STD." direkt nere i hålen för förgasarens fästskruvar. Förgasarröret i rc-förgasaren är inte riktigt likadant (men kanske går att anpassa med lämpliga distanser etc) "Rätt" del kostar dock bara GBP 4.50 + VAT och några frimärken...
\\EDIT//


.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-04-03 10:29:48 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-04-03 10:44:14 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-04-03 10:44:48 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-04-03 10:44:49
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
adrian
farbroradde@hotmail.com
UHUUU en PAW!!!!
Olof! skickar mail till dej omgående!!

Tack till er andra för bra svar också!

Lägger upp bilder på minin när den är målad och klar.

//Adrian


2010-04-03 11:27:54
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
Ser ut som en rätt så ny PAW, de äldre har anodisering i olika färger för att särskilja storleken. Sätt en vajer på trotteln i öppet läge bara så funkar det lika bra.

Konstigt med priser på små dieslar, man skulle nästan kunna tro att ingen använder dessa längre...

Billigaste varianten, förutom att få en gratis då, är nog annars att konvertera en cox motor. Davis diesel säljer dessa fortfarande och till Teedee behövar man inte ändra något men på BabeBee och övriga reedvalve varianter så behöver man ha den kraftigare vevaxeln ifrån bilmotorn (ingår i konverteringskittet). De finns också till PeeWee (.020) men den är lite kinkig tycker jag...

För en tid sedan så fanns en bättre svensk variant, med en riktigt motkolv, är det någon som vet vad som hände med dessa?






*** Redigerat av Cox klockan 2010-04-03 11:29:44 ***

/Kör så det ryker!

2010-04-03 11:36:32
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
 
Citat från: bosse_jansson
Oj...nu skrev vi samtidigt...

Olof, jag tror att det är en PAW 0,8 cc......kolla om det står något instämplat i baklocket. "80" eller liknande...

Passar som handsken i en Semo Mini...!




\\EDIT// 
Ett tips: Om man vill plocka bort RC-förgasaren och konvertera motorn till en "riktig" linflygsmotor, passar reservdelen "Needle valve assembly STD." direkt nere i hålen för förgasarens fästskruvar. Förgasarröret i rc-förgasaren är inte riktigt likadant (men kanske går att anpassa med lämpliga distanser etc) "Rätt" del kostar dock bara GBP 4.50 + VAT och några frimärken...
\\EDIT//


.

Det står nog instämplat en åtta och en nolla om man har lite fantasi.
Så det är nog en 0.8ccm då?
Ena insexskruven som håller fast förgasaren saknas, samt att jag upplever att vevaxeln är ganska glapp i axiell led.
Med det kanske kan avhjälpas med en bricka bakom medbringaren?
Nå väl...  om man skänker bort något kanske man inte blir så uppbunden med garantier?
Roligast är ju om den kommer till användning!
Vore kul med blid och film på härligheten i framtiden!

------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2010-04-03 11:50:21
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
Ja det låter som en 0.8cc, insex skruven är väl en vanlig grubby screw men det är nog tum förståss. Går väl att ta en vanlig skruv med rätt gänga och gör ett rakt spår i ändan efter att den är kapad till rätt längd.

Vevaxeln ska glappa i axiel led, den hålls ju framåt när motorn är igång och åker bara lite fram och tillbaka vid låga varv. Det behövs ingen bricka, men elstarter är inte bra om någon nu skulle få för sig att använda det...

/Kör så det ryker!

2010-04-03 11:54:16
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
StaffanA
Skicka mail
Tips!

Dieseltoppar i tre storlekar till humana priser finns hos

MECOA


MECOA skickar utan problem


N.B. 40-toppen passar ngt äldre 40-spisar, OS40FP tex...

2010-04-03 12:18:01
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
På div "utländska" forum läser man ganska ofta om att Cox'arnas vestakar inte riktigt pallar för en dieselkonvertering.....är det någon som vet hur det ligger till...?...de här motorerna är ju "tänkta" för att gå med mycket höga varvtal med pyttesmå propellrar, och har låg kompression för att kunna hantera all nitro, så det kan ju finnas fog för vad man hör "därute"....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-04-03 12:26:52
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Tomas Leijon
Skicka mail
Hej Bosse

Jag fick en dieseltopp av Natan för en massa år sedan. Två TeeDee vevstakar slets ut på kort tid. Jag har ett verktyg för att knacka kulan i lilländan på staken/kolven men jag upplevde som du säger att Coxen inte var anpassad för uppgiften. Jag körde med de minsta rekomenderade propparna så jag överlastade den inte enligt Davies men helt optimalt var det inte. Kör man en Cox aningens lågkompat så håller den ett bra tag men det är inte det som den är designad för.

Jag körde även denna topp på en Norvel och draget var naturligtvis hysteriskt men jag körde inte så många tankar att jag skall uttala mig om hållbarheten.

Mvh

Tomas Leijon

2010-04-03 12:38:37
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
BabeBee håller inte i original utförande men det finns en kraftigare vevaxel som gjordes för bilarna. Finns att köpa separat och den följer även med konverteringsatsen ifrån Davis Diesel Development i USA. Har inte sett att det följer med RJL satsen (tex på Meccoa).

TeeDee skall hålla (glödvarianten har också särskilt glödstift med högre kompression) men man bör ha riktigt bränsle med ignition improver i. Man bör också köra med en större propeller eftersom det krävs mindre kompression då.
Jag har inte kört TeeDee på diesel själv men en en propeller på 7x3.5-4 rekkomenderas av DDD.

Konverteringen för PeeWee tycker jag var felkonstruerad, det gick inte att minska kompressionen tillräckligt. Nu märkte jag det ganska tidigt och svarvade ned motkolven ca 0.15mm och då går det att ställa in tillräckligt låg kompression.

Davis huvudena för cox motorerna är lite "speciella" de har en teflon bricka som tätning och tanken är att vid risk för överkompression så skall brickan gå sönder istället för vevaxeln, och brickan byts lätt. Ett problem är att när man drar åt toppen så har man en effektiv hålpunch som klipper rakt igenom teflonet...

RJL huvudena är nog bättre men de har jag inte provat, ännu...

/Kör så det ryker!

2010-04-03 12:43:05
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
Minsta rekommenderade proppen för en diesel ger störst belastning då den kräver en högre kompression. Vill man hålla nere belastningen så kör man med en större propeller.

Detta är "tvärtemot" glödstiftsmotorer men där ändrar man heller inte lika lätt på kompressionen.

/Kör så det ryker!

2010-04-03 16:03:39
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
 
Citat från: Cox
Ja det låter som en 0.8cc, insex skruven är väl en vanlig grubby screw men det är nog tum förståss. Går väl att ta en vanlig skruv med rätt gänga och gör ett rakt spår i ändan efter att den är kapad till rätt längd.

Vevaxeln ska glappa i axiel led, den hålls ju framåt när motorn är igång och åker bara lite fram och tillbaka vid låga varv. Det behövs ingen bricka, men elstarter är inte bra om någon nu skulle få för sig att använda det...

Jo... Det verkar vara tumgängat. Hittade en "fläskig" skruv som passade.








------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2010-04-03 18:38:21
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
adrian
farbroradde@hotmail.com
Det går alltså att dieselkonvertera coxarna? Det löser ju problemet hur man får tag på nya glödstift

Ser bra ut Olof, som Bosse sa kommer den nog sitta om handen i handsken på Minin!

Sitter och surar lite för stunden eftersom jag lyckats sumpa de fina dekalerna till vingen (klantarsel). Hände för ett tag sedan, innan jag förstod hur man bäst gör med vattendekaler. Som tur är ställer brorsan upp och airbrushar dit texten i stället (han är en fena på att sprutmåla). Funderar på om man skulle ta och snida till ett sjysst handtag kanske?

Rolig tråd denna

//Adde


2010-04-03 21:30:27
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
StaffanA
Skicka mail


OS40FP - ännu okörd. Topp från MECOA.



COX TeeDee 09 med dämpare,går bra med toppen från MECOA



Super Tigre G60PDP med Davis Diesel Topp från ca -82
tuffar på med 15x6 - 16x6, mindre förgasare från JUST engines
för att gå bra utan dämpartryck (Kommer så mkt gegga i tanken..)
Originalförgasaren hade ingen venturieffekt alls


Det här hade ju inte bara med linflyg att göra, urschäkta..
*** Redigerat av StaffanA klockan 2010-04-03 21:32:21 ***

2010-04-03 21:50:23
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Mjoelner
Skicka mail
Staffan, hur förändras effekt/vrid/varvtal på dom konverterade motorerna? Blir det lägre toppvarv fast med större snurra? Hur trottlar dom jmf med orginal?

2010-04-04 06:12:30
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
StaffanA
Skicka mail
Om jag minns rätt så provade jag max 13x5 på 60:an som glödare. NU 15-16x6. Står och tuffar på tomgång till soppan tar slut. Trottlar mao OK.

Överraskningseffekten är total när man står på flightline och bara flippar igång, ljudet är alla tiders och doften måste upplevas. Avgaserna är svart goja... Därför slang ner till backen.

Kolla TMFK  >Galleri 1 >Mannock Bipe för ljudillustrationer

2010-04-04 11:35:50
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
Jag kör inte så stora motorer men generellt kan man väl säga att effekten är minskt lika hög som på glöd men att man tar ut det vid lägre varvtal (med större proppeller). Bränsle förbrukningen är också lägre. Funkar kanon när det inte finns 4-taktare under .30 och man vill ha något som klarar stora propellrar.

Vid konvertering så är ju förgasaren onödigt stor men man kan sätta trottel servot så det inte öppnar mera än ca 75%. Trotteln svarar kanske lite långsammare än glöd men det beror på viss del på den större propellern också. En fördel med diesel är de väldigt sällan själdör vid låga varv, det enda som händer är att de missar och pendlar i varvtalet men det är ju nästan lite "skalalikt" :)

Jo, det kan bli lite förvånande blickar när det smäller igång på första flippet, inget långt surrande ifrån en elstarter, inga batterier att ladda och släpa på behövs heller...

(Här är en länkt till en PAW .09 RC mkII om det är någon som kan ha missat den...)

/Kör så det ryker!

2010-04-04 11:41:34
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
En sak till...

Det där med svarta avgaser verka variera lite mellan olika motorer. För PAW så blir det bara en honungsfärgad olja, är det svart så är kompressionen för hög. Men har sett en Irvine 20 som gick som tåget men gav bäcksvart olja, är ju bara läckert, varför måla sotlinjer på en Mustang när man kan få the real thing!
*** Redigerat av Cox klockan 2010-04-04 11:42:31 ***

/Kör så det ryker!

2010-04-04 14:30:56
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Nu brummar Coxen igen. Ett litet klipp på Biet från i förmiddags. Jag flög och hustrun filmade på grusfotbollsplanen i Kristdala
Biet flyger

Ha de gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-04-04 14:42:01
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Bättre än så blir det nog inte med en liten Biet! Snyggt fluget och filmat. Och vilken landning - en trepunktare.
Nå - blev du nåt yr i bollen?

/Bo

2010-04-04 14:50:02
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Jag klarade av det bra, ingen yrsel men den flög för kort tid. Varje flygning varade ungefär 40-60 sekynder. Filmen är hopklippt av två flygningar där den ena var med kullerbyttalandning. Det var kul i alla fall

Ha de gutt
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-04-04 19:36:56
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Det där såg ju riktigt trevligt ut....och det gick litet fortare än vad jag minns mina Biet-flygningar med McCoy .049....
Vad har du för linlängd ?

Kort gångtid...?....nu är jag ingen "Cox-gubbe", men jag har en känsla av att den inte förbrukar all soppa i tanken, pga centrifugalkraften...och jag har för mig att man kan vrida tank/förgasare så att bränslepickupen hamnar utåt i lincirkeln, och därmed kunna använda hela tankinnehållet....stämmer detta, eller är jag helt ute i det blå...??

Annars tycks det finnas Tankförlängare till Cox-motorerna....




.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-04-04 22:45:32
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Hej Bosse
Jag har nog ungefär 10-11 meter i linlängd. jag hade isär motorn och lade slangen utåt i flygcirkeln men det kan vara något brott på slangen så den suger tjyvluft. Ska kolla det senare. Resisoppan är nog 15 år gammal. Det är nog också en orsak. Jag ska testa mer kanske i morgon.

Ha de gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-04-04 23:16:00
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Mikson
Skicka mail
 
Citat från: jerrysoderberg
Nu brummar Coxen igen. Ett litet klipp på Biet från i förmiddags. Jag flög och hustrun filmade på grusfotbollsplanen i Kristdala
Biet flyger

Ha de gott


Härligt Jerry! Kul å se att Biet surrade på!
/Micke O

http://bmfk.com/ 

2010-04-04 23:41:30
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
BabeBee har normalt slangen i linkontrolläge ifrån fabrik. Men det är ju bara att öppna och kolla, om den inte är ny så kan ju någon ha satt den rakt ned istället.

En annan viktig del är den lilla oringen i mitten som tätar mot backlocket, det får inte läcka där. Jag tyckte det varvade lite dåligt, behöver kanske lite mindre proppeller...

/Kör så det ryker!

2010-04-05 06:23:39
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Jo, slangen ligger nog rätt. Proppellern är i största laget har för mig den var 6x5 men jag har en 6x4. Sätter nog på den istället. Ny soppa så går den nog bättre.

Ha de gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-04-09 15:57:17
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Adrian Henkel
Skicka mail
Semo minin är nääääästan klar nu! ska bara skruva fast motorn och löda dit stoppbrickorna till hjulen. Stooort tack till Olof för motorn !!
Måste skaffa lite diesel, sen blir det åka av

Byggsatsen var redan påbörjad när jag fick den som betalning för att jag klippte gräsmattan hos min morbror (stoooor gräsmatta). Tyckte inte att det var något att bevara obyggt så jag satte så smått igång med den för nästan 2 år sedan. Hela modellen är klädd med japanpapper och dope, lätt match när det bara gäller plankade ytor! Bokstäverna och kabinhuven är lackade av lillbrorsan. Slutvikten blev ca 200 gram.




Hoppas på att hinna med en till kärra innan Karlskoga.

//Adde

2010-05-02 10:07:55
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Hej, hej

Jag har byggt en linflygare till. Den gamla Thunderbirden fick vänta då annat inspirerade mig. Kanske att flyga med i Karlskoga, om jag hamnar där.


Ha de gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-05-02 11:11:25
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Hej Jerry,

Är det ett "hembygge" eller en modell du byggt från nån ritning?

/Bo

2010-05-02 12:52:22
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Hej Bosse

Det tillhör nog kategorin HPD (hopplockade delar - ingen ritning) så det återstår att se om den flyger. Jag brummade till lite med motorn för 10 minuter sedan och den svarade fint.Så nu är det bara att få upp den i luften. Hoppas den inte är allt för hastig. Höjdroderutslaget är nog i största laget men det kanske går ändå.
För övrigt kom Thunderbirden äntligen fram till byggbordet idag.

Ha de gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-05-02 13:17:25
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej Jerry!
Den har vissa drag av Getingen I (den tidigaste), och den kommer säkert att flyga fint, möjligen litet snabbare än Biet, med den tunna vingen.


Skall du använda Mars 2,5:an till Thunderbirden...?...påbörjat inkörningen än...?




.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-05-02 16:30:52
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Hej Bosse J.
Jag har inte börjat köra in motorn än, den är ju ny och okörd. Jag måste njuta av det först. Det är inte alla som har en okörd Mars.
Jo, jag har nog tänkt mig Mars:en i Tunderbirden. Inkörningen startar snart av denna juvel.
Jag fick veta att det finns en trevlig modellflygbutik på Öland som säljer dieslar. Titta på den hemsidan han har lite "bra att ha grejer".
LÄNK

Ha de gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-05-07 15:40:42
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Den här linflygstråden är ju späckad med tillbakablickar, så jag länkar till några gamla kreationer av den påhittige Ray Malmström.

Hans SPACE PATROL CRAFT skulle krydda vilken linflygträff som helst....eller varför inte HELISAUCER

En frisk fläkt från rymdkapplöpningens dagar....

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-05-07 19:33:59
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Olof_Rosenius
olof.rosenius@gmail.com
Hej.
Fick en motor av en kollega idag.
Den var väldigt smutsig och såg ut att ha legat i en lada i 30år, men nu har jag gjort en första rengörning.
Är det någon som kan identifiera vad det är för motor?
Kan det vara en "Ryss"?
Se bifogade bilder.








*** Redigerat av Olof_Rosenius klockan 2010-05-07 19:35:16 ***
------------------------------------------
Olof "Buk-landar'n" Rosenius /Skellefteå
"Bättre otur, än ingen tur alls"

2010-05-07 20:54:54
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej Olof!
Det där är en Ungersk FOK, från 60-talet.
De såldes i ganska stora upplagor här hemma, i storlekarna 1 cc, 1,5 cc och 2,5 cc. Din guldeloxerade motor är enkubikaren, enligt Hobbyförlagets (senare Hobbex) katalog 1964-65.

   


\\EDIT\\  Katalogpriset var 26.75....de här billiga motorerna från östblocket var inte så allt igenom dåliga som ryktet ofta säger.
Jag har en känsla av att just det låga priset attraherade de absoluta nybörjarna, och att det är deras frustration som skapat ryktena. (vilken tur att det inte fanns elstarters på den tiden...då hade vi fått se ännu fler förstörda motorer...) Hittar man en sådan här motor idag, som första ägaren inte lyckats förstöra, kan man få mycket glädje av den till t.ex. linflyg. 

.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-05-08 13:37:55 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-05-08 17:34:02
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Gjorde ett litet experiment i veckan köpte en timer till elmotor och bytte ut Coxen i min gamla Stuntman 23. Funkade fint kolla filmen. Tänkte ha denna som lite test kärra. Kanonkul nybörjarkärra, läs mer på min blogg.
ETT LITET FILMKLIPP

Ha det gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-05-15 13:22:25
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Hej igen
Det är lite tunt med brummandet och linsnurrandet, tycker jag. Därför har jag satt ihop en liten film så ni i alla fall får höra ljudet av en diesel. Doften håller jag för mig själv. Nu kan jag premiära kärran när som helst. Den är färdig.
Filmsnutt
Ha de gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-05-17 23:26:40
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Jonas tecknare
Skicka mail
Jag är lite sugen på att sätta ihop en Geting (tack för ritningen, har letat länge!) Jag har en gammal OS Pet som jag tänkte använda.
Vad ska man ha för linor? Jag har inte linflugit på drygt 30 år och minns inte vad vi använde. Allt jag kollat på verkar ju flexa en massa, som ett gummiband!

Mvh Jonas

2010-05-18 12:33:09
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Adrian Henkel
Skicka mail
Hej Jonas!

Mft säljer både linor och handtag såg jag, annars har säkert 3F hemma.

//Adde

2010-05-20 21:51:27
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Jonas tecknare
Skicka mail
Nu känner jag mej skitkorkad men finns det namn på dessa handlare med flera bokstäver! Jag har inte den blekaste vad vare sej Mft eller 3F är!
Dum men glad i alla fall!
Jonas

2010-05-21 06:10:02
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
StaffanA
Skicka mail
Bägge finns att hitta uppe under menyn "Information" >> "Hobbybutiker"..
*** Redigerat av StaffanA klockan 2010-05-21 06:10:36 ***

2010-05-21 12:49:31
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
adrian
farbroradde@hotmail.com
Haha oj, nej det beror ju så klart att jag är helt insnöad själv och utgår från att alla handlar från samma ställe.

Här är länk till MFT (micro flight tech) www.mft.nu klicka runt lite så kan du hitta lite smått och gott för linflyg.

Här är en länk till 3F 3F


2010-05-21 13:53:32
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Mikson
Skicka mail
Länk till ett flertal butiker världen över!



/Micke O

http://bmfk.com/ 

2010-05-21 23:34:37
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Jonas tecknare
Skicka mail
Hokaj! Man tackar.
Jonas

2010-05-30 14:05:02
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Jag har ett suddigt minne av nånting spännande i linflygsväg...
Som 11-12-åring stötte jag på en artikel + ritning, (tror att det var i Populär Mekanik), som beskrev en ovanlig linflygskärra, där motorn satt väldigt långt bak, ungefär vid tyngdpunkten. ("mittmotor" m.a.o.)

Från motorn gick en förlängningsaxel fram till en lagerbock i nosen, där propellern var fäst med mutter och medbringarbricka.
Med det här arrangemanget kunde nosen göras väldigt smal och strömlinjeformad.

M.a.o. en riktig byggutmaning för en liten modellflygnörd...jag minns hur jag hängde över den här beskrivningen och grunnade på hur man skulle kunna åstadkomma något liknande...men det var förstås otänkbart, med de begränsade resurser man hade då...

Jag har ett minne av att här fanns både planritning och en sådan där snygg isärskuren perspektivskiss (handritad i tusch), som man ofta hade i PM... 

Den avbildade motorn var någon amerikansk bensinmotor, inklusive tändspole, kondensator osv, vilket skvallrar om att artikeln var ganska gammal redan då jag läste den (ca 1960). Möjligen var det en återutgiven äldre artikel, eller så var tidskriften gammal (minns inte)....

Finns här någon mer "gamling" som minns den....??


 

.


*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-05-30 14:10:05 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-06-08 12:44:53
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Då jag inte hade möjlighet att åka till Karlskoga fick jag ha roligt på egen hand
Jag provflög den egna konstruktionen som efter mycket funderande fick namnet KNATTER. Den har fått en 1,5cc Sharmadiesel i nosen och flög jättebra. En film kommer så småningom, antingen här eller på min blogg.
Ha de gott
*** Redigerat av jerrysoderberg klockan 2010-06-08 13:41:43 ***
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-06-08 21:58:25
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Fint "retro"-stuk på den kärran Jerry....väntar på filmen...


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-06-15 23:10:38
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Hej igen
Här kommer filmen med linflygkärran.... Tre flygningar hopklippta. Modellen är mycket framtung, ska blya den där bak. Annars en kannonmodell med en OK motor.
Filmen
Ha de gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-06-16 08:31:48
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
Härligt ljud!

Lååånga linor såg det ut att vara också?




/Kör så det ryker!

2010-06-16 15:13:19
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Hej
Vet inte hur långa linorna är, men tror att de är 15-18 meter. Kul maskin att flyga i alla fall.
Ha de gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-06-16 15:26:03
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, ljudet ger definitivt ståpäls...nästan så att man känner doften också...

Sharma-diesel...?...på bilden är den väldigt lik en 60-tals Webra Record....berätta gärna mer om den...


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-06-16 15:46:32
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Heej igen

Sharma-diesel, ja vad ska jag säga. En liten enkel maskin som har en del att önska vad det gäller det estetiska. Gjutningen har lite porer men den verkar vara tät och fin. Jag har inte haft itu den men den verkar vara glidlagrad. Jag har kört den 15-20 minuter och den går vettigt. Inget glapp ännu ett axialt spel (längsleds  vevaxeln)finns. Vissa detaljer är handgjorda med enkla verktyg, tycks det.Jag tycker den påminner om en PAW lite grand. En OK motor till det priset. Snabb leverans från firman också. Här är en länkHAL RC SKALA
Ha de gott.

Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-06-16 18:45:33
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, Sharma-motorerna är väldigt lika PAW - och den här verkade gå fint...

...fast visst sitter det en Webra i den vita kärran på den senaste bilden...?



Var förresten ute och kollade  PAW's hemsida, och förvånas över att deras "enochenhalva" (linflygsversionen)fortfarande kostar GBP 50.00....synnerligen prisvärt, tycker jag...



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-06-16 22:08:03
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
Hej, hej
Givetvis ser du rätt Bosse. Det är en 2,5cc Webra på bilden. Jag byggde modellen som en provänk i första hand. Jag tänkte bara använda den för att köra in Webran och Mars:en. Men, frestelsen att flyga blev för stark...Därför kunde jag inte låta bli att köpa en Sharma-diesel och testa om den flög och det gjorde den. Jag har funderat på ett nytt projekt...en linflygare med Stings vingprofil. Vi får se, många idéer och halvklara projekt blir det...Jag ska bygga min Thunderbird nu(har hört det förut???).
Ha de gott
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2010-08-15 14:49:14
PRIMARY-15    
Danne J
Skicka mail
Lika bra jag ger mig in i cirkusen med ett förslag att alla som kan ställer upp på Red Barons Ballongprickartävling som går av stapeln i grusgropen Älta den 23 oktober. Väldans trevlig och avspänd tillställning.
Tänkte premiära en PRIMARY-15 jag köpte för 100:- och lyckades till slut få runt motorn med hjälp av en värmepistol. Och motorn gick igång utan problem när man väl fått loss alla proppar i bränslesystemet.





2010-09-04 10:38:33
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Hej,

Slänger in en bild på Snurren 2 (är en till salu just nu på Tradera) så man kan se hur orginalmålningen var på en sån.

/Bo


2010-09-04 15:30:19
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Jag kontrar väl med Snurren-1 då...så här marknadsfördes den av S.E.Truedsson 1959. Litet enklare färgschema.
Notera att den här versionen hade en ihålig, profilfräst helbalsavinge.





.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-09-06 19:02:03
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jantan
Skicka mail
Getingen, The sequel.
Upptäckte tråden just häromdagen vid sökandet efter dieselsoppa alt eter.
Ett par bilder för den intresserade.

2010-09-06 20:58:16
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Ojoj...den gamla ur-getingen...den har jag kul minnen av (och säkert många med mig)....jag skulle hemskt gärna vilja ha en kopia av den ritningen...



---------------------------------------------------------------------
EDIT 100909 //  Tackar ödmjukast, Ola !!   <-------------------
---------------------------------------------------------------------


.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-09-09 18:47:01 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-10-17 19:39:51
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej!

Här kommer litet äkta amerikansk linflygnostalgi med korta linor och pipande Cox'ar

DEL 1
DEL 2
DEL 3



//EDIT\\  Rättelse....inte Cox...!....WenMac förstås. De verkar ha sponsrat det hela...  //EDIT\\

.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-10-17 19:40:20 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2010-10-17 21:09:40 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-10-18 12:18:02
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Tomas Leijon
Skicka mail
WOW Bosse!

Du har verkligen näsa för att snoka fram guldkornen vad gäller modellflygkultur!

mera sånt

Mvh

Tomas Leijon

2010-10-19 10:29:11
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Jonas tecknare
Skicka mail
Kul! Äntligen lite riktig kultur!
Jag har faktiskt en Cox med pipa!
Ombyggd TeeDee 051 tror jag.
Jonas

2010-10-19 10:53:02
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Cox
Skicka mail
En cox med pipa? Sånt kan man inte bara slänga ur sig, utan lite bilder...

/Kör så det ryker!

2010-10-19 11:21:29
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
saito
lars.lindstroem@telia.com
Det va synd att ingen kom på våran nostalgiträff som va september.

Vi får se att ha betre info om det nästa år.
Då kommer nog en hel getingsvärm
Lasse Haninge mfk
Bygg rakt flyg krokigt.

2010-10-21 10:18:42
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Jonas tecknare
Skicka mail
Den här bilden finns på ett ställe till men vafan! Den lilla är en ombyggd Cox. Jag har ingen aning vem som gjort det och jag har inte kört den!
Resten är en Italiensk 2,5:a och lite hemmagjorda DFsnurror!
Jonas
*** Redigerat av Jonas tecknare klockan 2010-10-21 10:19:19 ***

2010-10-21 10:36:51
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Det var en näpen liten pipa....får nästan ett Treo-rör att se klumpigt ut i jämförelse...

Svarar Coxarna bra på pipa, eller får man redan ut "allt" med enbart det befintliga radialutblåset, månne...?




.


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-10-22 09:42:52
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Jonas tecknare
Skicka mail
NÄ, det verkar vara en nygjord cylinder med ett utblås bakåt. Jag borde kanske testa den! Bra comp i den i alla fall!
Jonas

2010-10-24 23:26:51
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
bosse_jansson,

De där tre filmerna du gav länkar till ovan - en rätt kul sak, den där P-39 Aircobra i filmen (som de bröt vingen på i tävlingen och som snurrade på en ställning i hobbyaffären) det finns en till salu på ebay USA just nu.
Kolla här

Undrar vad den kommer att gå för. Den är av fabrikatet Wen-Mac tydligen.
/Bo

*** Redigerat av bem klockan 2010-10-24 23:30:29 ***

2010-10-24 23:46:02
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: bem
Undrar vad den kommer att gå för.

Ja, det verkar vara precis den.....


Skall vi gissa....?....jag tror att den kommer att gå för $110.00 



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2010-11-01 08:36:38
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Ganska nära, den gick för $91.

/Bo

2011-01-24 23:13:38
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Hej,

Det var en kille som maila mig idag och undrade var roder-oket på Getingen skulle sitta mer exakt på vingen. Jag har ju en byggsats på Getingen så jag mätte och kan lika väl skriva det här också ifall nån annan undrar som tänker sig bygga en Getingen, efter ritning som finns i Getingen tråden del 1.

Roder-oket sitter 24,5 cm från vingspetsen räknat och 3 cm från framkanten räknat.

/Bo

2011-02-22 10:30:23
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej!

Litet historia:
En engelsk gentleman berättar i ord och bild om sitt liv som modellflygare i allmännhet, och som linflygare i synnerhet...

LÄNK HÄR

Those were the days.....


.


*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-02-22 13:30:05 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-02-23 08:31:42
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
pgrts
Skicka mail
Är det ett forum man måste vara medlem i?
länken bruten säger min usla burk
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2011-02-23 08:52:47
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Funkar inte för mig heller idag....gick fint igår...

www.iroquois.free-online.co.uk/memoirs/mem1.htm
...vet inte om sajten ligger tillfälligt nere, eller om det är något annat...



------------------------------------------------------------------
EDIT kl 10.29:
"Site Removed ! - Your site has been removed because you have exceeded your bandwidth allowance."

Hoppas att det bara är tillfälligt...det är fin läsning..
Vi får väl testa vid senare tillfälle...

.

*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-02-23 10:31:59 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-02-27 08:42:31
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: mig_själv
Litet historia:
En engelsk gentleman berättar i ord och bild om sitt liv som modellflygare i allmännhet, och som linflygare i synnerhet...


NU FUNGERAR LÄNKEN: LÄNK HÄR




.


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-03-05 22:07:51
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
saito
lars.lindstroem@telia.com
Den 3 september 2011 så har Haninge mfk en nostalgimöte med gamla eller ovanliga motorer & flygplan.
Det skulle va kull om det kom en hel getingsvärm till vårat fält.

Lasse Haninge mfk
http://handensmff.ning.com/events/event/listUpcoming
Bygg rakt flyg krokigt.

2011-03-13 17:26:25
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail

Gamla hederliga VESPUS 



Skulle vara kul att "hyvla till" en sådan igen....
Jag länkar HÄR till en annons som jag lagt ut.



.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-03-13 17:26:58 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-03-15 20:09:48
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
aronovitch
Skicka mail
kan det vara en sådan?


nosen värkar vara kortad för att passa en större motor.men spännvidden är rätt.

http://www.youtube.com/user/aron1231000?feature=mhee
Varför inte bygga två för bara dubbla priset

2011-03-15 20:15:51
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja visst är det en Vespus...fenan sitter dock bakfram...

Var rädd om den...den skulle nog gå att mäta upp och kopiera...
Synd att du bor så långt bort...
(eller är den till salu...?)




.


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-03-18 15:48:27
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
aronovitch
Skicka mail
Jo det är som du säger att köpa den blir nog svårt. Men jag tror faktiskt att ingen vill ha just den här för den värkar vara i rätt skitigt skick.
Jag jobbar med ritningen nu och den läggs antagligen upp i kväll.

och det där med fenan hmm jaa... det var ju faktiskt inte jag som byggde den
så....


http://www.youtube.com/user/aron1231000?feature=mhee
Varför inte bygga två för bara dubbla priset

2011-03-30 22:40:52
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
aronovitch
Skicka mail
HMMMMM. jag lovade ju att lägga upp ritningen men nu har det ju gått ett tag för att jag har inte riktigt haft tid att fixa skrivaren men nu är den efter en viss tid klar.

här är den förhoppningsvis
sida1
sida2


Vingprofilen var inte så kul att få ihop lika på alla SIDOR men jag tror att den som är på sida två är bäst.

storleken mäts så att en ruta är 0.5 cm
*** Redigerat av aronovitch klockan 2011-03-30 22:41:52 ***
*** Redigerat av aronovitch klockan 2011-03-30 22:42:26 ***
*** Redigerat av aronovitch klockan 2011-03-30 22:44:32 ***
http://www.youtube.com/user/aron1231000?feature=mhee
Varför inte bygga två för bara dubbla priset

2011-03-30 22:56:07
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Tack skall du ha, aronovitch...


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-04-03 21:46:41
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Vespus, igen....

Sedan sist har det hänt litet på Vespusfronten. Fick tag på en låda med intressant innehåll...se  HÄR




.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-04-03 21:50:59 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-04-08 23:42:03
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Mig själv
Sedan sist har det hänt litet på Vespusfronten. Fick tag på en låda med intressant innehåll...
Ja nu är lådan borta (och annonsen borttagen). Men i gengäld är nu Vespus-I ordentligt uppmätt och dokumenterad. Gjorde en enkel men ackurat ritning baserad på byggsatsens innehåll.
Så nu kan var och en yxa till sin Vespus...jag har tyvärr inga resurser att scanna det här formatet, men vid intresse går det bra att höra av sig.





.


*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-04-08 23:51:07 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-04-09 00:01:40 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-05-29 22:33:08
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
saito
lars.lindstroem@telia.com
http://www.svensktmodellflyg.se/kalendern.asp?event=1503
skulle va kull om ni har byggt Getingar kom till vårat möte.
Den 3/9 Välkomna
Lasse Haninge MFK
Bygg rakt flyg krokigt.

2011-05-30 20:31:13
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Gasman
Skicka mail
Det var väl en jädra seglivad tråd! Kanske dags att skapa ett eget topic för linstyrt...

Jag kan berätta att jag i höstas flög Kimmens gamla dieseldrivna lin-combatkärra. Efter nästan 40 års uppehåll var det visserligen lite vingligt i början, men sedan satt takterna i.

Vad som är så fantastiskt med linstyrt är att det är det ENDA modellflyget där man faktiskt KÄNNER planet i näven när man kör! Det ni, radionissar!

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2011-06-05 23:21:24
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej,

Besökte SMOS & Kungsbacka MFK's oldtimerlinflygsträff i går....brännande sol och många intryck...kort sagt, en riktig toppendag...

Mycket sågs och hördes, men här är kärran som ögonblickligen gick raka vägen till hjärtat:  Sten Perssons "Weatherman" med en Mills 1,3 cc i nosen...

Elegant, eller vad...?....








.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-06-30 07:49:29
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
niclasrcflyg
Skicka mail
tjenare, nu har jag ochså fasnatt lite för det här med linflyg.
jag undrar vart jag kan hitta ritning till SEMO MINI eller VESPUS,

/Niclas

2011-07-08 21:04:57
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
F3Cheli
Skicka mail
Hej Pojkar!

Getingen under byggnation:




Andreas

2011-07-08 21:52:32
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Äntligen...!

Kul att du byggt en Getingen. Har du nån huv till den? Eller struntar du i huven?

Blir den färdig i sommar kanske?
Hade en getingen själv 1971 el om det var 1972 (och har en byggsats kvar).

/Bo

2011-07-08 22:00:30
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
F3Cheli
Skicka mail
Hej Bo

Här struntas inte i något, köpte en SIG 5" huv, den är nog något för liten men den får duga. Bygger två getingar när jag ändå är igång...:)

Visst blir den klar i sommar, om jag bara hittar nån lämplig färg som tål dieselbränslet. Tips någon? Lustrekote som jag använt tidigare verkar vara svår att få tag i.

Andreas

2011-07-08 22:11:49
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
StaffanA
Skicka mail
Dieselsoppa tär inte all så hårt på färg som glödsoppa.
Jag tror du kan använda vad lackfärg som helst.

2011-07-09 00:26:22
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Jag målade min Getingen med servalack då 1971/-72 och jag hade en DC Sabre 1,5 kubiks diesel i den. Funka bra med den lacken. Men dagens servalack är vattenbaserad så jag vet inte hur den tål dieselbränsle.

Jag kan tänka mig att Internationals Toplac kan funka.
http://iyp.yachtpaint.com/sweden/
(Produktguide, Lackfärg)

Faskolor tål säkert diesel då den tål upp till 35% nitro. Lägg på nåt extra lager med deras klarlack (Fascoat)också så står det emot än bättre.
http://www.parmapse.com/fas1.html
http://www.hobbycity.se/category.php?id_category=84

/Bo
*** Redigerat av bem klockan 2011-07-09 00:28:30 ***

2011-07-09 17:29:47
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
F3Cheli
Skicka mail
Jag tror jag kör med Faskolor, dock ej med faskoat som ger en "Milky white finish" enligt Parma.
Får försöka få tag i en uretanbaserad klarlack att lägga på, då Faskolor inte är blank.

Ska provköra dieslarna i nästa vecka, givetvis kommer jag stå bakom motorerna och insupa ångorna ;)

Andreas

2011-07-15 14:43:16
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Stig H
Skicka mail
Som en motvikt till trådens allt fler nyfräscha Getingen kände jag för att visa upp de arkeologiska resterna av MITT exemplar från 60-talet. Tydligen var jag en hårding i linändarna för jag använde en aluminiumförstärkning i framänden...



Getingen har som det verkar fått lite kultstatus bland oss som minns - och det tycker jag att den är väl värd!


2011-07-15 15:04:21
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Snyggt....och resterna ser ut att vara från den 'ursprungliga' Getingen...

Ack ja...minnen igen...sist jag flög en Geting, knäckte jag vevaxeln på min Webra Record....resultatet av något som snarast liknade en klockren Immelmann, med slaka linor...
Självklart skyller jag på min medhjälpare vid starten...




.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-07-15 15:09:17
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: F3Cheli
Visst blir den klar i sommar, om jag bara hittar nån lämplig färg som tål dieselbränslet. Tips någon?
Svar: Nästan allt funkar. Dieselbränsle är väldigt snällt mot de flesta lacker (bara man ger dem tid att torka ordentligt)

Regel: Allt som vanlig lacknafta INTE klarar att lösa upp, klarar också dieselsoppa....




.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-07-15 15:14:08
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
F3Cheli
Skicka mail
Valet föll tillslut på Oracolor 2-komponentsfärg. Den är på väg till mig nu, så provflygningen är inte långt borta.

Andreas

2011-07-15 15:19:40
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Tips: Balsan blir M-Y-C-K-E-T mer slagtålig om man, före målningen, lackar fast ett lager av japanpapper....och har man inget japanpapper går det också fint med tunt silkespapper, sådant som ofta används av skoaffärer, porslinsaffärer m.m...



.


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-07-15 16:11:03
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Hej,

Eller så klär man modellen med siden.

Oracolor, ja den är bra men väldigt dyr. Har använt den lite grann. En av fördelarna när man klär flygplan med Oracover plastfilm är att det finns matchande oracolor 2-komp färg (t ex till motorkåpor och annat som kan behöva målas). Jag gjorde misstaget en gång att beställa Oracolor direkt Oracover tillverkaren i Tyskland och gissa om det dels tog tid dels blev dyrt då det gick som farligt gods så jag fick åka 6 mil och hämta ut de stackars färgburkarna hos DHL. Och paketet var inslaget som om det vora krut i det, det var sand och tejp och gud vet allt de hade packat in färgburkarna i. Frakten vart astronoimisk i förhållande till priset på själva färgen. Det misstaget gör jag inte igen.

/Bo

2011-07-15 19:47:09
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
F3Cheli
Skicka mail
Jag betalade dock inte mer än €6 i frakt från Österrike :)

Tack för papperstipset, jag har ju en geting till som ska byggas, den får papper på sig.

Andreas

2011-07-31 19:38:01
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Erik Johansson
Skicka mail
Har följt tråden med stort intresse och är imponerad över hur mycket information och ritningar som kommit fram. Står själv i startgroparna och ska bygga ett par kärror för att komma igång med linflyg igen.

Tänkte kolla om det är någon som har byggsats eller ritningar till någon av de modeller som återstår av de enkla populära klassikerna som diskuterats.

De jag kan komma på är på rak arm:

Ur-versionen av Biet (denna kan jag möjligen ha ritning på gång till)
Getingen 1
O-lé
Vespus 2
Emil

Om någon har ritningar att låna ut eller kopiera alternativt byggsats(er) att rita av delarna från så ställer jag gladligen upp och ritar upp ordentligt i CAD så att alla kan ta del av dessa klassiker! :)

Känns viktigt att fortsätta spåret med bevarandet av dessa så att de kan byggas även i framtiden (och i dagsläget). Som tidigare nämnts är det ju just de enklaste modellerna som inte hade någon riktig ritning utan bara monteringsanvisning som löper störst risk att "försvinna".

/Erik

*** Redigerat av Erik Johansson klockan 2011-07-31 19:45:32 ***

2011-07-31 22:17:18
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Erik Johansson
Känns viktigt att fortsätta spåret med bevarandet av dessa så att de kan byggas även i framtiden (och i dagsläget). Som tidigare nämnts är det ju just de enklaste modellerna som inte hade någon riktig ritning utan bara monteringsanvisning som löper störst risk att "försvinna".

Instämmer i allt....

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en ritningskopia till 'Ur-Biet'.
Hör gärna av dig om du lyckas skaffa ett exemplar.



Själv kan jag bidra med:
Vespus I
Getingen I
Stunty
Sorken

...om någon är intresserad....




.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-07-31 22:39:37 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-07-31 22:34:28
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
ClaesS
Skicka mail
Kul att så många vill börja med linflyg. Jag håller fullständigt med om att de gamla modellerna ska bevaras. Jag ska själv bygga en Stunty när jag får tid. Men om man vill komma igång snabbt så finns det firmor, främst i USA tex Brodak, RSM distribution och liknande som säljer bra nybörjar-grejer. Flertalet av modellerna är old-timers. Annars är min favorit som nybörjar-modell Linus. Ritningen till Linus kan köpas från SMFF:s kansli. Den modellen kan man ha som första modell, träna mycket och bevisligen vinna SM i semistunt med.
Claes

2011-08-01 16:48:49
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
haskell
Skicka mail
Mitt projekt att bygga en Geting,och även få upp den i luften, måste snart starta.
Jag har fått en ritning via denna tråd och nu har jag en önskan om ett tips; hur gör ni vingen på bästa eller lättaste sätt? Slipar eller sågar ni ut formen? Går
det att köpa balsa i ett stycke som räcker till hela vingen,eller klistrar ni ihop flera delar av balsa till ett ämne?
Tacksam för info.

Håkan

2011-08-01 18:32:03
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Hej,

Vingen görs i ett stycke. Använd en liten balsahyvel och jobba längs vingens ovansida med hyveln så vingprofilen blir den som finns visad i ett av inläggen här (jag ritade av profilen på ett papper och posta den här nånstans i Getingtråden).

/Bo


2011-08-01 23:50:53
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Åååh....ett Semo alu-handtag....!!
Har inte sett ett sådant på minst 45 år....jag hade ett, som fick ersätta trähandtaget som medföljde Biet-byggsatsen...undrar vart det tog vägen...?






.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-08-02 00:34:06
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Du har falkögon! Jo nog är det ett SEMO aluminium linkontrollhantag alltid. Passar väl bra tillsammans med min Getingen?
Handtaget fanns med t ex i SEMO katalogen 1961 (se nedan).

/Bo



2011-08-02 01:56:50
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
wreckbender
Skicka mail
Ujujuj, det tog tid att läsa igenom tråden, både I och II :) Väldigt roligt och nostalgiskt, nu får jag lust att bygga någon retromodell efter stunttrainern också. Nu sitter man i träsket igen.............:) Thunderbird 2 an hade jag mycket kul med, en så kanske skall byggas, fast jag fastnade aldrig för dieslarna så jag hade en Veco 19 i min. BX 2,5 var förövrigt min första motor, men jag (och farsan) kom aldrig överens med den.
RC-flyg är disco. Linflyg är Rock n Roll

2011-08-02 11:41:16
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: wreckbender
BX 2,5 var förövrigt min första motor, men jag (och farsan) kom aldrig överens med den.
Ja, de där ungerska motorerna var litet motsägelsefulla....pga det låga priset attraherade de nybörjare, och blev därför ofta "första motorn" eller "första dieseln"...

Men samtidigt var de inte särskilt nybörjarvänliga...det är här motsägelsen kommer in...

Man kan inte säga att motorerna var direkt "dåliga", men toleranserna var nog inte så noggrant kontrollerade...en ny motor var ofta ganska tajt i passningarna, och kunde vara ordentligt tjurig tills den var inkörd...om man nu ens tog sig dit, eftersom många nybörjare gav upp, eller förstörde något under resans gång...

Väl inkörda med varsam hand, fanns egentligen inget att anmärka på...motorerna var i grunden helt ok..
Men långt ifrån alla kom så långt....många hamnade i botten av skrotlådan eller dog "polygripdöden"...




.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-08-02 11:50:03 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-08-14 20:24:45
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
saito
lars.lindstroem@telia.com
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=258941&page=&CurrentMainTopic=7&replypage=99
Bygg rakt flyg krokigt.

2011-08-19 14:59:10
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
KLICKBAR LÄNK

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-08-19 15:36:42
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Det här med dieselsoppa....
(för dom som fortfarande har möjlighet att blanda själva...)

Ett "klassiskt" dieselrecept är "lika delar" fotogen, ricinolja och eter.
Man anar varför många motortillverkare m.fl. rekommenderade det...busenkelt för en nybörjargrabb att förstå, och det räcker med en "skopa" som mätverktyg...så undviker man katastrofer...

Men riktigt optimalt är det förstås inte.

Somliga vill ha litet mer "drivmedel" i soppan, och 33,3% oljemängd är kanske i överkant...
Jaha, skall man nu behöva skaffa mätglas, pipetter & sånt...?
Nix, behövs inte....det går fint att använda den proverbiala "skopan" ändå:

8 "skopor" fotogen*** (= 40%)
7 "skopor" eter       (= 35%)
5 "skopor" ricinolja  (= 25%)

...så får man en soppa som är litet mer effektiv, har en vettigare oljemängd, samt innehåller litet mer eter som, om inte annat, förlänger förvaringstiden en aning...

***I stället för fotogen går det fint att använda vanlig kristallklar lacknafta (s.k. "alifatnafta")...har t.o.m. rätt lukt.. :)




(Jag slog sönder mitt mätglas och tvingades därmed inse hur enkelt det kunde göras... )
  


.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2011-08-19 16:02:55 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-08-21 10:37:11
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Hej,

Slänger in en bild på Getingen II från "Modellflygarnas Materialhandbok 1965" (F:a Valter Johansson, Hångeryd i Lammhult). Troligen är Getingen på bilden målad i gul vinge och stabbe samt röd kropp med svart-vit schackmönstrade band på vinge och kropp (som på kartongen till byggsatsen som visas högre upp i ett inlägg). Fenan verkar gul på bilden men är röd på kartongen till byggsatsen så där avviker de lite i målningen. Tror det är en liten eldsflamma på sidan av motorkåpan också.

/Bo




*** Redigerat av bem klockan 2011-08-21 10:38:58 ***

2011-08-21 22:30:19
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
wreckbender
Skicka mail
Nu blir jag också sugen på att bygga en Geting, har ju en liten Webra 1,5 kubikare liggande i lådan. Vintern blir fullspikad med byggen :)
Ang Dieselsoppa så funkar Statoils blå lysfotogen ypperligt.
RC-flyg är disco. Linflyg är Rock n Roll

2012-04-02 21:35:40
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Hej,

Mera Getingen...

Hitta i en bok, Hobbyboken 1965 (modellflygarnas årsbok av Lennart Sundström), ett färgfoto av Getingen på framsidan som visar färgerna den var målad i, bild 1. Jämför katalogbild, bild 2, från en Wentzels katalog. Kan ju vara kul om nån bygger en Getingen och vill måla den i samma färg som i katalogbilden.

Nån som vet nåt om dekalen som sitter på stabben, bild 3? Skall väl föreställa nån sorts geting? Hade man fått lite bättre bild på den hade det gått att få till en sån dekal också.

Getingen, del 1 och del 2, här på forumet måste väl vara en av de mest dokumenterade linkontrollmodellerna nu?

/Bo







2012-04-02 21:47:50
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
Gasman
Skicka mail
Vi har väl K-märkt den nu, eller?

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2012-04-02 21:57:06
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bem
Skicka mail
Ha, ha, ja det kan man nog säga.
Samlar du ihop allt du och vi andra skrivit om Getingen här så blev det nog en tjock bok...

Det gäller att ta vara på informationen innan den förvinner ur våra minnen speciellt vi som flög Getingen (det var min första linkontrollmodell) som har  modellen kvar i minnet så nya generationer som tillkommer kan få ta del av vad det var vi höll på med "för länge sen" i vår ungdom.

/Bo

2012-04-10 22:29:07
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jance
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson

***I stället för fotogen går det fint att använda vanlig kristallklar lacknafta (s.k. "alifatnafta")...har t.o.m. rätt lukt.. :)

.

 
Citat från: wreckbender

Ang Dieselsoppa så funkar Statoils blå lysfotogen ypperligt.


Vanlig diesel från närmsta mack fungerar alldeles utmärkt --- för halva priset. Dessutom stämmer benämningen på motorn då...

/Jan
*** Redigerat av jance klockan 2012-04-10 22:30:04 ***

2012-04-11 13:54:33
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
StaffanA
Skicka mail
Wentzels kärra :Getingen     SEMOs kärra: Vespus (latin = geting)



Ur Hobbyboken 1959 en artikel om hur man bygger BIET (ca 8meg,PDF)


*** Redigerat av StaffanA klockan 2012-04-11 14:28:32 ***
*** Redigerat av StaffanA klockan 2012-04-11 14:29:03 ***
*** Redigerat av StaffanA klockan 2012-04-11 17:00:35 ***

2012-04-11 15:54:38
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Ojoj....självgängande skruv i boklist...det var ett "no-no" redan på den tiden...undrar vem som ritade den där bilden...?


Precis det ekipaget var min allra första linkärra...Biet + McCoy.049...inget krutpaket direkt, men nybörjarknäna skakade ändå...

.


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-04-18 20:38:56
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
jerrysoderberg
Skicka mail
För några år sedan byggde jag denna och flög den ett par gånger Biet flyger igen  Nostalgi eller....


Ha de gott
*** Redigerat av jerrysoderberg klockan 2012-04-18 20:41:39 ***
Jerry S.

Min hemsida- http://jerrysoderberg.se
Min blogg http://blogg.jerrysoderberg.se/
Ny blogg på söndagar

2013-03-11 23:47:24
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
bosse_jansson
Skicka mail
Gammal fin bok:  "Control-Liners. How to Build and Fly Them"

Någon har lagt ut hela boken, som jpeg,  HÄR <----



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2013-03-12 08:33:24
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
StaffanA
Skicka mail
Hela boken "Control-Liners. How to Build and Fly Them" som

21 meg pdf-fil


Staffan

TMFK klubbsidor
*** Redigerat av StaffanA klockan 2013-03-12 10:26:31 ***
*** Redigerat av StaffanA klockan 2014-03-08 10:27:11 ***
*** Redigerat av StaffanA klockan 2014-03-08 10:28:11 ***

2014-03-07 20:03:31
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
winder
Skicka mail
Har äntligen fått tag "min" första motor som jag köpte när jag var 8 år. Hittade den på engelska ebay. New In Box, mycket fin, bara lite ärgad startfjäder, aldrig monterad. Byggde en Biet till den då. Hade en sådan på gång på Tradera i förra veckan men någon av Er (kanske) bjöd över in i det sista. SUCK, ingen som har en sådan originalbyggsats ?



Vet inte varför det drar så mycket med att återse sina gamla grejor men roligt är det.

2014-03-07 22:24:12
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
reparatörn
Skicka mail
Winder,

Jag följde auktionen jag också, men valde att inte vara med. Arga katter får som bekant rivet skinn. Att priset blev högt förvånar inte, intakta byggsatser från Wentzels brukar bli dyra. Men......tror Du inte det går att bygga en Biet efter ritning? Bara en tanke...


Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2014-03-08 15:23:17
RE: Getingen (linstyrt) nån??? Part II    
winder
Skicka mail
Jovisst, kan man det men jag vill ha lådan... och originalritningen....lite knäpp kanske, men så är det. De tio bitarna balsa/plywood byggsatsen innehåller hugger man fram på nolltid om det bara var för det.

Har fått tag på Carl Goldbergs Jr Satan och Woodoo, Jetcos Sabre Stunt i originalkartonger från amerikanska ebay. Dessa flög jag efter Biet och lite mer träning, på 70-talet. Kul. Motorerna till dessa har jag kvar. Om tiden räcker till så skall de i luften igen.